במאמר זה תמצא כיצד יש להעמיד מבני תעשייה למכירה. המאמר יתרום להבנתך בתחום הפרסום, השיווק, עם מי יש להתייעץ, וכיצד יש להיעזר בגורמי תיווך.

 

• נסח מודעת מכירה למבנה התעשייה. על המודעה לכסות את כל הפרטים, לרבות מחיר. המודעה צריכה למשוך את עין הקורא, ולהיות מעוצבת במרקם מקורי ונדיר. התייעץ לשם כך עם איש תקשורת חזותית, שיסייע לך לעצב מודעה.
• דאג שהמודעה תהיה במיטב עיתוני העסקים במדינת ישראל כמו "גלובס" או "דה מארקר". במקרה הצורך, שלם את האגרה על המודעה. בהתחשב במחיר ההשקעה שהשקעת במפעל, זהו סכום זניח.
• חשוב לפרט במודעת מבני תעשייה למכירה כי זו הזדמנות חד פעמית למכירת נכס עסקי, שלא תחזור על עצמה, תוך ציון גודל השטח במ"ר, והנפח בדונמים.
• התחל שיחות עם קונים פוטנציאליים.
• בשיחות עם הקונים חשוב מאד לבדוק יכולת החזר של הקונה. תיתכן אפשרות בה הקונה יבקש לקנות ממך את מבנה התעשייה באופציה: לשלם אחוזים בודדים מהמחיר שתבקש,

ולנסות למנף את זה ולמכור את זה בעצמו תוך פרק זמן מסוים (לפי המקובל בשוק בישראל, פרק הזמן הזה הוא עד שנתיים ימים). במידה והוא אינו מצליח לבצע את האופציה, הכסף שהוא שילם נשאר אצלך, וגם המפעל חוזר לחזקתך.

 

לסיכום, ניתן לומר כי בהעמדת נכס עסקי כמו מבני תעשייה למכירה – יש צורך בפרסום חסר תקדים. לאחר שהמודעה הגיעה לציבור, וקונים החלו להתקשר, מתחיל השלב בו עלייך לבדוק מי הוא הקונה. בפועל, זו בעיקר עבודה של הבנק, שסביר שילווה את אותו קונה ברכישת המבנה, אך לא יזיק להגדיל ראש בנושא, ולחסוך אי נעימות. בנוסף, תמיד קיימת על השולחן האפשרות של תשלום באופציה: החזקה על המפעל עוברת לידי הקונה לפרק זמן קצוב של עד שנתיים ימים, בתמורה לתשלום אחוזים בודדים ממחיר הנכס שקבעת.

 

היתרון הוא קבלת כסף בהקדם, אך החיסרון הוא שהחזקה עוברת לקונה למשך תקופה מסוימת, ללא ערובה שהוא יצליח לממש את העסקה. במידה והוא מצליח לממש אותה, ולמכור בעצמו את המפעל, אתה מקבל את היתרה על המפעל, אותה הוא חייב להחזיר לך, והוא מקבל את ההפרש על אותה מכירה.